מה זה תג קנוניקל (Canonical) ולמה הוא משמש?

מנועי החיפוש השונים, ובראשם גוגל, לא אוהבים תוכן משוכפל. כשהם נתקלים בכפילויות, התוצאה עלולה להיות פגיעה משמעותית בדירוג של האתר וכתוצאה מכך ירידה בנפח התנועה אליו ואפילו עונשים חמורים יותר כמו אי הופעה בתוצאות החיפוש. בהתאם לכך, ישנן שתי המלצות חשובות:

  • ראשית, להימנע משכפולים שלא לצורך.
  • ושנית, במקרים שבהם אין ברירה אלא להציג תוכן כפול, להשתמש בתג שנקרא קנוניקל (Canonical) – תג שתפקידו הוא להבהיר למנועי החיפוש שמדובר בכפילות מוצדקת. התג מצביע על המקום ברשת שבו קיים התוכן המקורי ובעצם אומר למנועי החיפוש “אני משאיל את התוכן הזה משם ונותן לו קרדיט”.

באילו מקרים מומלץ לנצל את האופציה של תג קנוניקל?

ישנם 3 סוגי כפילויות שאי אפשר להימנע מהם לגמרי, ושעבורם מומלץ במיוחד להיעזר באופציה של הקנוניקל:

  1. מוצרים באתרי מסחר – במרבית החנויות האינטרנטיות ניתן למיין את המוצרים על סמך פרמטרים שונים. כתוצאה מכך עשוי אותו דף מוצר לקבל מספר כתובות URL – למשל אחת על בסיס מחיר, אחת על בסיס צבע המוצר, אחת על בסיס מימדים וכו’. במקרים אלה, ויתור על הכפילות פירושו ויתור על אפשרויות המיון המגוונות ופגיעה בחוויית המשתמש של הגולשים, ולכן תג קנוניקל הוא הפתרון הנכון. בעזרתו אנו אומרים למנועי החיפוש שמדובר באותו המוצר, רק במספר וריאציות שונות.
  2. גרסת הדפסה – מצב אחר הוא כשבאתר ישנה גרסה “רגילה” של התוכן וגרסה להדפסה. במקרים אלה אין צורך לאנדקס את הגרסה המודפסת, ועל כן נסמן אותה עם Canonical.
  3. פרסום תוכן שהועלה באתר אחר אם בעל אותו אתר מסכים לכך ורוצה בכך, נוכל לפרסם את התוכן המדובר אצלנו ובעזרת התג הנ”ל ניידע את מנועי החיפוש שהתוכן המקורי הוא זה של האתר האחר.

תג קנוניקל

תמונה: piotrkt / 123RF Stock Photo

היתרונות של השימוש ב-Canonical

תג קנוניקל הוא אופציה שמציעים לנו מנועי החיפוש. הם כמובן לא מחויבים להתייחס אליו, אבל על-פי הניסיון המצטבר בתחום כמעט תמיד תג שהוטמע נכון ישפיע על האופן שבו הרובוטים של אותו מנוע חיפוש קוראים את האתר ומדרגים אותו.

התועלת הראשונה והחשובה ביותר היא כאמור מניעת ענישה עקב העלאת תוכן משוכפל. בנוסף, מבטיח שימוש מושכל באופציה של קנוניקל שהגרסה הרצויה מבחינתנו היא זו שתופיע בתוצאות חיפושים רלוונטיים כך שהגולשים יגיעו לעמוד המתאים ביותר.

יתרון שלישי הוא שבמקרים מסוימים משתפר דירוג האתר בזכות התג – כש-URL אחד הוא היעד של כמה וכמה URL-ים (כל המקומות בהם מופיע אותו תוכן), מנועי החיפוש עשויים לספר את כל הקישורים שמובילים אל אותו URL כלינקים פנימיים וחיצוניים ולהעניק לעמוד ציון גבוה יותר.

איך מטמיעים קנוניקל באופן מדויק?

דגש חשוב נוסף של השימוש באופציה של Canonical הוא להטמיע אותו באופן מדויק, על-מנת שהוא יניב את מלוא התועלת האפשרית.

הדגש הראשון הוא שימוש בכתובת ה-URL המלאה (ולא הרלטיבית). כמובן שכדאי גם לוודא שמדובר בכתובת הנכונה. התג מופיע בחלק העליון של העמוד – ה- Head – ושורת ה-HTML היא:

<link rel = “canonical” href=”https://www.mysite.com/page”>

כתובת ה-URL שמוטמעת בתוך תג הקנוניקל היא זו של העמוד שבו קיים התוכן המקורי.

 יש לכם שאלות? השאירו פרטים ונשמח לענות.

השארת תגובה