בדיקת דומיין – כך תגלו למי שייך הדומיין שחיפשתם (המדריך המלא)

דומיין הוא חלק מהזהות של האתר ובעצם של הגוף/האדם שעומד מאחורי האתר. בכל מקרה שבו נרצה לדעת של מי הדומיין הספציפי שמעניין אותנו, נוכל לעשות זאת – ואפילו יחסית בקלות (אלא אם הבעלים של האתר מסתיר חלק מהפרטים, פירוט בהמשך).

מי “מנהל” את האינטרנט הישראלי?

בדיקת דומיין “ישראלי” – כלומר כזה שיש לו את הסיומת co.il, org.il וכו’ – אפשר לבצע דרך איגוד האינטרנט הישראלי. באתר של האיגוד ישנו מתחם שנקרא WhoIs, ובו כל מה שצריך לעשות זה להקליד את כתובת האתר (בלי Http ובלי www) כדי לקבל פרטים רבים אודותיו.

בין השאר, איתור פרטי דומיין בדרך זו מספק את תאריך יצירת הדומיין, את המידע לגבי מועד הרישום האחרון שלו, את התאריך שבו הוא יפקע, את שמו של בעל הדומיין, כתובתו, מספר הטלפון, הדואר האלקטרוני, פרטים של אנשי קשר (אדמיניסטרטיבי וטכני) וגם מידע טכני כמו שרתי DNS ועוד. בדיקת בעלות דומיין תגלה לכם גם מיהי החברה שמכרה לבעל האתר את הכתובת.

איך מתבצעת בדיקת בעלות דומיין עם סיומת בינלאומית?

עבור אתרים שהסיומת שלהם אינה il. בדיקת בעלות דומיין מתבצעת דרך איגוד האינטרנט הבינלאומי (ICANN). גם באתר של ICANN ניתן למצוא את מערכת WhoIs (פירוט בהמשך) ודרכה לקבל מידע בנוגע למי שייך הדומיין, על אילו שרתים הוא יושב וכו’.

איתור פרטי דומיין ובעליו

תמונה: convisum / 123RF Stock Photo

מה זה בעצם WhoIs ואיך מתבצע דרכu איתור פרטי דומיין?

בדיקת דומיין מבוססת כאמור על מערכת בשם WhoIs, שכפי שניתן להבין משמה היא עוזרת לנו להבין של מי הדומיין. המערכת מבוססת על פרוטוקול שנכתב כבר ב-1982, וכשהוקם איגוד האינטרנט הבינלאומי ב-1998 הוא השתמש בו כבסיס שמאפשר איתור פרטי דומיין בעת הצורך, וכמובן שכלל אותו.

האחריות על ניהול המערכת היא של כל הגופים שמוסמכים לרשום דומיינים חדשים (ושקיבלו לשם כך הרשאה מה-ICANN). בשם השקיפות ההכרחית, כל יצירת דומיין מחייבת רישום שלו ב- WhoIs וכל אדם רשאי להשתמש במערכת ולדעת באמצעות בדיקת דומיין שניתן לבצע בחינם לגמרי ותוך שניות ספורות למי שייך הדומיין שמעניין אותו.

*** עוד כדאי לדעת שמי שמבקש לרכוש דומיין ומספק בכוונה פרטים שגויים שלא יאפשרו לגלות למי שייך הדומיין מסתכן בכך שהשם יילקח ממנו, על כל ההשלכות שכרוכות בכך והנזק שעלול להיגרם לו.

בדיקת בעלות דומיין ורישומו

תמונה: deniskot / 123RF Stock Photo

באילו מקרים נרצה לבצע בדיקת דומיין?

ישנם מספר מצבים שבהם נרצה לדעת באמצעות בדיקת דומיין למי שייך אותו אתר ופרטים נוספים אודותיו.

דוגמה אחת היא כשאנחנו רוצים לוודא מהו הוותק של הדומיין, או לבדוק מתי תאריך התפוגה שלו. דוגמה נוספת לשימוש ב- WhoIs היא כשרוצים לרכוש דומיין מסוים. מי שרוצה לשנות אתר ישן וזקוק לשם כך למידע לגבי המקום שבו מאוחסן האתר יכול גם כן להיעזר במערכת וישנן עוד סיבות.

רישום דומיין בזמן – אם תפספסו, הדומיין עשוי ללכת לאיבוד…

חיפוש דומיין פנוי (עוד על נושא זה תוכלו לקרוא כאן) או רכישת דומיין תפוס הן פעולות שמצריכות השקעה של זמן וכסף. אחרי שמשיגים את השם הרצוי, כדאי כמובן לשמור עליו – מומלץ ליצור תזכורות אפקטיביות לקראת מועד פקיעת הדומיין (מידע שכאמור קיים גם הוא ב-WhoIs) וכך לחדש את הרישום בזמן. אי חידוש במועד עלול לגרום למתחרים שלכם לנצל את ההזדמנות ולהשתלט על השם, ובמקרה כזה כל ההשקעה שלכם תרד לטמיון.

השאירו פרטים ונעזור לכם לרשום את הדומיין שלכם:

השארת תגובה